Drift och felanmälan

DRIFTFRÅGOR – FÖR DIG SOM ÄR ABONNENT

Felanmälan görs alltid till din valda tjänsteleverantör, dvs den leverantör du har beställt tjänsten (internet, TV eller telefoni) ifrån. Exempel på tjänsteleverantörer: Bahnhof, Telia, Comhem, Telenor, Ownit och Bredband2.

Hur kan jag felsöka på egen hand?

  • Om WAN-lampan på mediakonverteraren lyser grönt fungerar fibern, dvs signalen/ljuset kommer fram. Det kan fortfarande vara fel hos innehållsleverantören.

  • Ibland kan det hjälpa att starta om mediakonverterare och din router. Stäng av strömmen på dom och starta först om mediakonverteraren, sen efter en liten stund, routern.

  • Om du provat med ovanstående alternativ och det inte fungerar – kontakta innehållsleverantören.

  • Se till att du får ett ärendenummer vid felanmälan, om du behöver kontakta dem igen. Hos flertalet tjänsteleverantörer kan du också hitta aktuell driftinformation på deras hemsida.

Undantag från ovan regel om att alltid felanmäla till tjänsteleverantören: Om du 100% säker på att du eller någon annan har haft av fiberkabeln inne på eller i närheten av din fastighet så kan du maila en felanmälan direkt till info@namdofiber.se. Gärna med bild på avgrävningen/fiberbrottet, beskrivning på position samt dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig om hur och när problemet åtgärdas.

Övrig driftinfo

Felsökningsrutin och mer detaljerad beskrivning på de komponenter som ingår i en fiberuppkoppling, se dokument i länk nedan

Felsökningsrutin_190114

Factory Reset, fabriksåterställning av fibermottagaren

IP-Only Factory Reset manual_161116

Om du inte kan beställa tjänst från en tjänsteleverantör?

När du har fått din fiber installerad så behöver du bara koppla in datorn med nätverkskabel mot din fibermottagare för att kunna beställa tjänster från alla valbara tjänsteleverantörer.
Skulle du inte komma till beställningsportalen utan istället mötas av installationsportalen, se bild nedan, så behöver du ringa IP-Onlys kundtjänst för att göra en manuell portkoppling. Du behöver ta reda på fibermottagarens mac adress (ex 44-D4-37-18-0F-3En) som står på fibermottagaren. Ring sedan nummer 0200 43 00 00 (vardagar 8-17) och förklara att du vill göra en manuell portkoppling och att du har din mac adress nära till hands.

 

Hur felsöker tjänsteleverantören?

Tjänsteleverantören vill oftast att din dator ska vara direktkopplad till medieomvandlaren vid felsökning. De går med andra ord inte att felsöka om du inte har ett nätverksuttag i datorn. Anledningen är att de vill se att de får fram signalen till MAC adressen i din dator (datorns ID) som ett första led i felsökningsprocessen. Har de bra signal fram dit ligger ofta problemet lokalt i fastigheten. Till exempel kan en Wifi router som är inställd på ett redan upptaget frekvensband skapa de problem du upplever.

För dig som saknar nätverksuttag på din dator eller bara använder Ipad eller dylikt så föreslår Nämdö Fiber att du köper/hyr/lånar en routern av din tjänsteleverantör, vissa erbjuder det gratis. Då kan tjänsteleverantören felsöka hela vägen fram till dig utan att du behöver koppla in en dator. Man slipper också känslan av att hamna mitt emellan kommunikationsoperatören – tjänsteleverantören och sin egen router då tjänsteleverantören har övervakning hela vägen fram till routern. Exempel på tjänsteleverantörer som erbjuder router är: ComHem, Telenor, Bahnhof, Bredband 2 och A3.

Hur mäter man hastigheten på bredbandet?

Enklast sätt att mäta din hastighet är att göra ett så kallat bredbandstest via sidan: http://www.bredbandskollen.se/ Tänk på att din dator alltid ska vara direktkopplad mot fiberboxen för att mätningen ska ge en så verklig bild som möjligt. Att mäta över Wifi nätet är nyckfullt och visar egentligen inte vilket kapacitet du får ut.

Servicefönster – underhåll av kommunikationsnätet?

Planerade avbrott för underhåll av kommunikationsnätet som förbinder Nämdö med tjänsteleverantörerna sker under så kallade servicefönster. Kommunikationsoperatören(IP-Only) aviserar planerade avbrott till din tjänsteleverantör. Tiden för servicefönster är natten mellan Söndag och Måndag mellan 00:00-04:00 och natten mellan Torsdag och Fredag mellan 00:00-04:00. Servicefönster som berör Nämdös nät är ganska ovanliga och skulle du få ett avbrott under någon av dessa tider behöver du inte vara orolig och ibland kan man behöva starta om sin router efter ett servicefönster, men oftast märker man inget utav dem.

Vem ansvarar vid nedfallna träd över luftledning?

Nämdö fiber har en del fiberkabel upphängd i vattenfalls elstolpar. När ett träd faller över ledningen utan att det påverkar driften av el- eller fibernätet så ansvarar i första hand Vattenfall för att ledningsgatan ska vara fri från fallna träd. Som privatperson kan man vid behov felanmäla detta direkt till Vattenfall. Nämdö fiber ansvarar för åtgärder (svetsning av fiber) vid påverkan av driften av fibernätet som går i luftledningen.

Uppdaterad 2022-04-14